وبلاگ

لامپهای مورد استفاده در خودرو

لامپ-رشته-ای-

  لامپهای مورد استفاده در خودرو برحسب محل استفاده یا تکنولوژی ساخت به انواع کوناگونی تقسیم بندی میشود در این مقاله سعی در معرفی انواع لامپها بر حسب تکنولوژی ساخت آنها هستیم.

لامپ رشته ای

لامپ حبابی یا لامپ التهابی، یک منبع نور مصنوعی است که نور سفید درخشانی را از خود نورافشانی می کند. در این لامپ ها جریان الکتریکی از یک رشته نازک تنگستن عبور می کند که تا حد نوردهی افروخته می شود. یک حباب شیشه ای بسته از رسیدن اکسیژن به رشته جلوگیری می کند که در غیر این صورت رشته سریعاً اکسیده و خراب خواهد شد. لامپ های رشته ای در اندازه ها و ولتاژهای متنوعی از ۵/ ۱ تا ۳۰۰ ولت و از 5 تا 300 وات ساخته می شوند. این نوع از لامپ نیازی به تجهیزاتی خارجی برای تنظیم ندارد و قیمت تولید بسیار پایینی دارد و با هر دو نوع جریان مستقیم و متناوب کار می کند. در نتیجه لامپ رشته ای به صورت وسیع در نوردهی خانگی و تجاری، نورهای غیر ثابت، چراغ های مطالعه، لامپهای مورد استفاده در خودرو ، چراغ قوه ها، مصارف تبلیغاتی و دکوراسیون کاربرد دارد. حدوداً ۹۰٪ توان مصرف شده توسط حباب لامپ رشته ای به جای نور قابل رویت به صورت گرما منتشر می شود. یکی از مشکلات اصلی این لامپ ها تبخیر رشته است. در لامپ های پر بازده تر این تبخیر سریع تر است. در لامپ های مرسوم، تنگستن تبخیر شده باعث کدر شدن سطح داخلی شیشه می شود. برای لامپ های خلأ این تیرگی به طور یکنواخت در تمام سطح حباب صورت می گیرد. وقتی لامپ از یک گاز بی اثر پر باشد تنگستن تبخیر شده توسط جریان گاز گرم حمل می شود، که ترجیحاً در بالاترین قسمت حباب جمع می شود و فقط آن قسمت حباب را تیره می کند. حباب شیشه ای لامپ معمولاًً می تواند به دمایی بین ۲۲۰ تا ۲۶۰ درجه سانتی گراد برسد. لامپ هایی که برای توان های بالا یا به منظور گرمایش تولید می شوند می بایست حبابی از جنس شیشه سخت یا کوارتز داشته باشند.

How Does a Halogen Light Bulb Work ...
haligen

لامپ هالوژن

نوعی لامپ رشته ای است. در این لامپ ها وظیفه گاز هالوژن، ایجاد یک چرخه شیمیایی است که در آن تنگستن بخار شده در اثر حرارت از روی سطح رشته دوباره بر روی آن ته نشین شود. از آنجا که در لامپ های رشته ای معمولی، تنگستن بخار شده، بر روی حباب لامپ ته نشین می شود ته نشین نشدن تنگستن بر روی حباب در لامپ های هالوژن موجب تمیز ماندن حباب و ثابت ماندن نور لامپ در طول عمر این لامپ ها می شود. از آنجایی که لامپ های هالوژن در دمایی بیشتر از دمای لامپ های معمولی کار می کنند )تقریباً 200 درجه سانتی گراد(، امکان ایجاد مخاطرات بیشتر به ویژه آتش سوزی به وسیلۀ این لامپ نیز از لامپ های معمولی بیشتر است. هنگام تعویض لامپهای مورد استفاده در خودرو، چنانچه از این نوع لامپ ها استفاده می کنید، به هیچ عنوان قسمت شیشه ای لامپ را لمس نکنید زیرا چربی موجود در دستتان باعث تمرکز حرارت روی یک نقطه از حباب می شود و در نهایت عمر مفید لامپ شما به میزان قابل توجهی کم می شود. معمولاًً این لامپ ها برای ولتاژ 12 ولت و مناسب برای خودرو های سواری طراحی می شوند، و لامپ های 6 یا 24 ولت نیز از این نوع برای کاربردهای دیگر ساخته می شوند.

انواع لامپ های هالوژنی

تک رشته ای Single filament  در توان های 55 تا 100 وات
H1 رشته محوری تک فیش
H2 رشته محوری در خودرو ها منسوخ شده است
H3 رشته متقاطع، با کابل مقاوم در برابر حرارت
H4 دو رشته ای دو رشته ای: دارای نور پایین و نور بالا داخل یک لامپ 55 تا
100 وات برای نورپایین و 60 الی 130 وات برای نور بالا
H7 برای استفاده در نور پایین و یا نور بالای اکثر خودرو ها
H11 پروژکتوری و دارای فیش خاص و پایه مخصوص به خود لامپهای مورد استفاده در خودرو

zenon

لامپ های زنون HID

نور این لامپ ها از یک قوس الکتریکی کوچک بین دو الکترود متال هالید ایجاد می شود. درون حباب این لامپ ها معمولا گاز زنون وجود دارد که دارای درخشندگی زیادی است. یک مبدل  transformer با مدار ترانزیستوری وظیفه کنترل ولتاژ و جریان را برای تولید قوس الکتریکی با فرکانس بالا بر عهده دارد و نور درخشان و یک نواختی تولید می کند. این لامپ ها معمولا سه برابرلامپ های رشته ای نور تولید می کنند. آنها دوسوم لامپ های معمولی انرژی الکتریکی مصرف کرده و دو برابر آنها عمر می کنند. لامپ های HID نور را در هر دو طیف فرابنفش و طول موج های قابل مشاهده تولید می کنند. به خاطر این مزیت آنها است که نشانه ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی که شب نما می باشند و سایر مواد بازتابنده در تاریکی بهتر می درخشند. از این لامپ ها بیشتر برای روشنایی جلوی خودرو )چراغ های اصلی( استفاده می کنند

neon

لامپ های نئون NE

عبور جریان از یک گاز بی اثر نجیبباعث برانگیخته و درخشان شدن آن می شود. با توجه به کاتد سرد این لامپ ها، برای یونیزه کردن و روشن نگاه داشتن لامپ نیاز به ولتاژ بالا بیش از ۵۰۰۰ ولت می باشد و به علت همین ولتاژ بالا استفاده از آنها نیاز به تخصص و دقت کافی برای جلوگیری از آتش سوزی و شوک الکتریکی دارد و تدابیر خاصی برای آن در نظر گرفته می شود. جریان الکتریکی مصرفی لامپ نئون پایین و معمولاًً بین ۱/ ۰ تا ۱۰ میلی آمپر است. طرز کار این لامپ به این صورت است که پس از اعمال ولتاژ بالا بین ۷۵۰ تا ۱۶۰۰ ولت از یک منبع به گاز داخل لامپ، این گاز یونیزه می شود و بسته به گاز به کار رفته در داخل لامپ از خود نور منتشر می کند. به همین سبب سیم های ولتاژ بالای ترانس این لامپ را از درون مهره های چینی که ضریب عایقی بالایی دارند عبور می دهند. لامپ های نئون به ندرت به عنوان تجهیزات نصب شده در خودرو استفاده می شوند.

led
led

لامپ های LED

LED مخفف کلمات Light emitting diode است و به معنی دیود پخش کننده نور است. خاصیتی که LED ها را از سایر نیمه هادی ها متمایز می کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها خارج می شود. دیودهای نور افشان) LED ( بسیار کوچک هستند و تنها مقدار کمی انرژی الکتریکی مصرف می کنند و به علت عمر طولانی از آنها لامپهای مورد استفاده در خودرو استفاده می شود. طول عمر لامپ های LED به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن نیست، می توان لامپ های LED را میلیون ها بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر LED ها تنها به مدت زمان روشن ماندن بستگی دارد. در لامپ های LED نور در تمام جهات منتشر نمی شود و به دلیل وجود لنزهایی با زوایای دلخواه نوری، کاملا قابل کنترل است.

led
car-lights-accessories
car-lights-accessories

انواع پایه های لامپهای خودرویی

standard-automotive-bulb-socket

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *